reklama

Ujko Tomek

Býva pár domov poniže. Je súčasťou našej ulice. Nech by som šla popred nich aj desaťkrát za deň, zakaždým sa spýta: "Dže zeš byla?" „Dže idžes?" „Idžes do skľepu?" Lebo raz darmo, v našej dedine je práve toto pozdrav. Dobré ráno, či dobrý deň znie cudzo a najmä starší nemajú zmysel pre také novoty. Predovšetkým však ujko Tomek, lebo tak ho tu všetci volajú. Ešte som z jeho úst nepočula klasický pozdrav.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Vždy sa len usmeje a hodí do pľacu nejakú pozdravnú otázku. Niekedy sú to celkom veselé situácie, lebo keď mi napríklad medzi regálmi v našej Jednote pozdraví: „Nakupujes?" vtedy mi nič duchaplné nenapadne. Len prikývnem a je mi veselo. Neviem na takýto pozdrav odpovedať.

Ujko Tomek je vážne chorý. Už dávno mu diagnostikovali zhubný nádor. Čo je však zaujímavé, jeho sa to akokeby netýka. Prekonal pár ťažkých operácií, ožarovanie, chemoterapie, chodí na dialýzu, má bolestivé rany, ktoré občas krvácajú... Vtedy chodí po ulici ako tieň, vychudnutý, zúbožený..., ale po pár dňoch sa otrasie a ide ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Často podvečer prechádza okolo nášho domu. Ide za dedinu do pekárne kúpiť čerstvý chlebík. Je to taký večerný rituál. V jednej ruke taška, v druhej rúčka najmladšieho vnúčika. Vedno kráčajú a tvária sa dôležito. Ujko Tomek odpovedá susedom na pozdravné otázky, ale častejšie sám zdraví. „Zamjatoče?" „Še baviče?" A medzitým trpezlivo čosi malému vysvetľuje.

Pred pár dňami som v podvečerný čas vyšla z domu. Obaja chlapi - veľký i ten malý - spolu kráčali hore. Z hrdla sa mi drel pozdrav, už už som špúlila pery, keď v tom ma menší z dvojice predbehol: „Teta, do kotoja?"

Venujem všetkým trpiacim.

Júlia Hubeňáková - Bianka

Júlia Hubeňáková - Bianka

Bloger 
  • Počet článkov:  352
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Radkova manželka a mama Miša, Veroniky a Raďa. Zoznam autorových rubrík:  Rodinné striebroBakaláriFejtónyPokrútené paragrafyMoje bá-sničkyPolitika a jaReportMoje povedačkyEvanjelium podľa...FotofejtónSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu